Within a few hours last November, some of the biggest large-news websites in the world
published the attention-grabbing story of an attractive Argentinian teacher who had
been having sex with her 16 year-old student. The video of their tryst had made its way
to a porn website and gone viral, turning an already tabloid-ready tale into an irresistible
blend of titillation, condemnation and internet depravity.

Britain’s Daily Mirror and Metro, the New York Daily News,J-K- and others paired the
story with an image that showed the teacher posing poolside in her bikini. “Teacher
suspended after sex session with teen pupil ends up on hardcore porn website,” read
the Mirror's headline. Between them, just X of the articles published by major websites
garnered over YO0 shares on social media.

The Daily Mails website — the most successful English-language newspaper website in
the world — even went so far as to claim that there would be a criminal investigation, and
that this wasn’tisn’t the first time that the teacher in question has-had sexual relations
with a student.

Just one problem: it wasn't true.

‘n

As BuzzFeed News previously reported, a full two weeks before the (primarily British)
tabloids picked up the story, it had already been debunked by a local paper in
Argentina, Nuevo Diario. The video didn’t show an underage boy, it turned out. Though
the woman in the video was in fact a teacher, she was from Corrientes, rather than
Santiago del Estero, as had been claimed in the incorrect atticles. [WAS SHE MIS-
NAMED? CRUCIAL DETAIL.] Some of the sites updated their articles, but somemany
remain inaccurate to this day.

| TAs-wereported-at-the-time;-the real story was that a woman’s private sex tape had
made its way onto the internet. It had nothing to do with illegal sex between an
underage pupil and his teacher, and she had no history of such behavior. But that's not
the story that was given to many websites, with images to back it up.

[WAIT DO WE NEED TO TRY AND SPEAK TO THE TEACHER FOR A KILLER Comment [2]: | mean, 'm pretty sure this
CLOSING QUOTE ABOUT HER NIGHTMARE EXPERIENCE] is right, the only slight issue Is we never
asked for these pics and the copy that
would have come with them. You have to
So how did this fake story make the leap from WhatsApp messages and news sites in assume all the tabloids based their story
South America to the English-language press? . ut | wonder if there's a

‘only” sold pics or

The answer is tucked away in the photo credit at bottom right hand corner of the photo
of the woman in her bikini: “CEN”.

dited this section a bit to

CONFIDENTIAL BuzzFeed 010461



Central European News (and its sister agency Europics) is a small and — outside certain
sections of the media — largely unknown news agency based in Vienna, Austria. In
recent years it has become familiar to online news editors and careful readers as a
persistent source of outrageous stories of dubious origin that often depict people in
India, China and other non-Western countries as barbaric, bloodthirsty, and sex crazed,
among other things.

CEN has also demonstrated a strange and unrelenting proclivity for stories about men’s
penises being chopped off. Some are seemingly true; others appear to be false, or at
least highly questionable, due to the lack of any confirming details, and the fact that in at
least one case the same image of a supposed victim was used to illustrate two entirely

| different penis-choppingstories.
| Sdustsince the summer, ferexample~-CEN has been the source or a key distributor of:

« The false story of a Russian bear being scared off by a Justin Bieber ringtone.

- The hoax-The tale of a Chinese backpacker offering sex in return for helping fund her
vacation that turned out to be a viral marketing stunt..

- A story about a woman who inadvertently caused a car crash while sunbathing:
there’s no evidence it happened and the picture turned out to be three years old.

 The story of a Chinese man who got a tapeworm after eating Sashimi, which
circulated with completely unrelated images that appear to have originated in the
British Medical Journal.

« The a-story of a two-headed goat born in China thatis-based on an image that an
forensics expert appears to have been altered, and for which a CEN-affiliated website
supplied quotes that are most likely fabricated.

"

nk maybe "appear’ to
in, 99% sure they did.

| [ADD IN FACTS ABOUT HOW MUCH THEY WERE SHARED ]

To be clear: BuzzFeed News has in the past bought pictures and copy from CEN, and

has written about stories that have originated with the agency. There is a list of these

posts at the bottom of this article. In recent months we have made efforts to spread the Comment [8]: Wo necd
word internally that any stories originating from the agency should be treated with ave a full list.
extreme suspicion, [LET'S HAVE A CLEARER STATEMENT OF POLICY ] This story is, "Comment [7]: We need to do
in part, an outgrowth of that effort. and have a full list.

- 7 Formatted: Don't add space between
paragraphs of the same style, No bullets
or numbering

Comment [8] Technically true, but may
/| also seem ding? | feel we should be
. possible with this, to the

d to add a bit more info.
be super transparent
e humility for this to not

s actually not technically
t CEN pics and copy -

CONFIDENTIAL BuzzFeed 010462



CEN sells its stories and images to most major news websites. Once published by a

major English-language website, a CEN story will quickly be picked up and propagated,
racking up traffic and social shares along the way, as was the case with the Argentinian
teacher-and-student-sex story.

a¥a s & hy -2 L0 a¥afa¥al -

Thislathe ofvira ws—ofwhich-By dHs-undeniabba-player-this small
agency has managed to carve out a niche in the game of viral news by trafficking in the
kind of too-good-to-check stories and images that promise social shares and traffic to
whoever is first to pay its fee. Once published, others pile on to rewrite the story, making
CEN the epicentre of some of the web’s most dubious viral content.

The questionable nature of CEN’s content is something of an open secret among online
news and picture desk editors. New York Times technology columnist Farhad Manjoo
recently indicated his familiarity with its handiwork:

Farhad Manjoo ©

"Central European News reports" = "who
cares where we heard it"
nypost.com/2015/01/13/wif...

.- i

New York Post

Wife chops off cheating husband's penis, twice

Hell hath no fury like a woman scorned. A jealous wife in China
chopped off her cheating husband's penis as he slept, then snuck
into his hospital room after he...

View onoweh

[YOLET'S REACH OUT TO FARHAD]

| As didis an editor with The Guardian, who previously worked for The Sun:

CONFIDENTIAL

s he implying theyre
justsaying its a

BuzzFeed 010463



Chris King X % Follow
Wikirlakidng

Central European News at it again:
huffingtonpost.co.uk/2015/03/09/cam...

[ HuttPost UK

Divorce For Saudi Wite Who 'Loved A Camel More Than Her Husband'

A Saudi Arabian man has divorced his wife after an awkward trip 1o the country's capilal of
Rivadh. The unnamed couple were visiting the wile's family home when things began to
fall apart. Reports...

[YOLET'S REACH OUT TO CHRIS AND ASK WHAT HE MEANT BY “AT IT AGAIN"]

The frequency with which we and other journalists have found problems with CEN’s
stories led BuzzFeed to reach out to Emergent, a site that tracks and confirms/debunks
online rumors, to partner in order to look more closely at the agency, its stories, and its
role in the online news ecosystem.

We worked to verify stories sold by CEN to clients, as well as stories published on the
agency'’s sister websites, which include the Austrian Times and Croatian Times. This
involved tracking back CEN-watermarked images to determine their source, and to
identify, if possible, the originating source of quotes and the overall story. For stories
that CEN claimed originated in China, of which there were many, we collaborated with
native-speaking BuzzFeed colleagues to better understand the context and information.
[BORING CUT ALL OF THIS ]

CONFIDENTIAL BuzzFeed 010464



What we found was a pattern of behavior that includes a mixture of false stories,
unrelated or Photoshopped images, highly suspicious quotes and sources, and/or the
insertion of fake details into otherwise accurate stories.

There were also many CEN stories that appeared to be real, and which the agency had
picked up from local media and rewnttendeneaiyp«eauewmef But even in these
cases the orlglnatlng reports that CEN relled upon might lack key venfymg detalls Mia

e*ample—@EN—weedeL—beﬂ%ere—te—;ewMeandmseM—] Comment [12]: This line may be

problematic because, in truth, some may
ed would also write up
e from local media. Just

One of the most common red flags we identified in CEN stories wasis that it consistently
manageds to obtain quotes from officials and withesses that no local media had spoken flagging it.
with, or had been able to locate. Somehow, this small agency in Vienna is apparently
doing better newsgathering than local media in India, China, and elsewhere.

Notably, these suspect officials and withesses quoted in CEN stories — whether they are
a farmer from a tiny Chinese village, a policeman from India, or an anonymous “wildlife
expert” from parts unknown — always speak in perfect quotes using UK slang, and the
unique idioms of British tabloid newspaper journalism.

The owner of CEN is a British journalist named Michael Leidig.

The Man From CEN

Leidig refused repeated attempts to speak by phone and he did not reply to a detailed : Let's revisit this obv
email that contained questions about specific CEN stories, and about a charity he runs =
that claims to provide money to the needy sources featured in CEN’s stories. (The
charity, Journalism Without Borders, solicits donations on the site via PayPal and says it
redirects this money to people featured in articles who may be in need of medical care
or financial support.)

But Leidig has a body of work that offers a look into his approach and business. In a
2013 op-ed for media trade journal Press Gazette, Leidig described CEN'’s content and
proudly mentioned the kind of traffic it can drive for large websites:

Most of our regular content is also for the tabloid market. Not the celebrity stuff,
but the quirky bizarre news designed to get people talking — today they call it viral
news.

Our content is often frequently in the Most Read section on the Mail Online.

Leidig’s lengthy and frequently updated Wikipedia page describes someone who cares
about accountability and the importance of crediting original sources:

Leidig is also a campaigner for greater support for journalism which he describes as
the “coalface of democracy.” He has campaigned in favour of more responsibility
from search engines like Google to give credit to original source material and also

CONFIDENTIAL BuzzFeed 010465



for payment for originators of news, arguing that if the journalists all go out of
business nobody will provide the content worth having.

The sole link in the above passage goes to a story on the Austrian Times — a website
owned by Leidig.

Many key edits and contributions to Leidig’s laudatory Wikipedia page are by a user,
“Bylinebandit,” who is also a major contributor to the page for the Austrian Times, and
who created the page for Allan Hall, a journalist with whom Leidig co-authored a book.
The subject of that book is an Austrian woman who was kidnapped at a young age.
Bylinebandit has made repeated edits to her page.

Bylinebandit also happens to be the username for a Twitter account belonging to none
other than Michael Leidig.

Leidig’s (most likely) self-maintained Wikipedia page is correct that he has at times
been outspoken about what he sees as content theft and the destruction of his business
at the hands of Google and the Internet.

He contributed an op-ed to the-mediatrade publication-Press Gazette in 2013 decrying
how Google and the Internet ruined the economics for smaller news agencies like CEN.

“Having English speaking staff on the ground in Europe was almost a licence to print
money” back in 1993 when he started CEN with two partners, according to Leidig.

“There has never been a better time to be a journalist, if it's your hobby,” he wrote in the
Press Gazette. “If you hope to make a living out of it, then | can’t remember it being
worse.”

In 2011 he earned coverage in the same publicationPress-Gazefte when he claimed to
have forced the Huffington Post to compensate him for viral stories he says it stole from
him. That story was subsequently updated when a Huffington Post executive explained
that it had mistakenly paid the invoice Leidig sent for the alleged theft. They thought it
was a hormal invoice for a photo bought from CEN/Europics, rather than payment for
having aggregated a story that CEN itself had taken from another source.

A year later, in 2012, Leidig boasted of shutting down a website that he said was
stealing content from his site Croatian Times, which itself is often home to dubious
images and material.

It seems at some point Leidig decided that if the Internet was going to put his agency’s
business on the rocks he may as well play the game and give the Internet what it wants
— regardless of whether it’s true or not.

What We Found
In August, a story swept ascross the Internet, racking up social shares and articles on
all manner of news sites [WHICH ONES]. The premise was simple and irresistible. A

CONFIDENTIAL BuzzFeed 010466



Russian man on a fishing trip was attacked by a bear. As it mauled him, the man’s
cellphone played a ringtone that startled the bear and caused it to run off.

That lifesaving ringtone? The song “Baby” by Justin Bieber.

“Even bears can’t stand Justin Bieber's music,” reported The New York Post.

The Daily Mail's headline took a similar tackt: “Finally, proof that Justin Bieber IS
unbearable: Russian fisherman saved from bear attack when ringtone featuring one of
the pop brat's songs scares it away.”

| (BuzzFeed did-notcoverthe story.)

The Bear versus Bieber story even made it into Seth Myer's monologue for his late night
show on NBC.

The problem is the original story about the bear attack, which was published in Russia’s
Komsomolskaya [Pravda\, said nothing about a Bieber ringtone. It reported that the
man’s phone hadhas a setting that causes it to speak out the current time. And
that'sThat's what scared off the bear.

Five days later, Leidig’s Austrian Times published a story with a photo of the fisherman
credited to Komsomolskaya Pravda and the new detail about Justin Bieber. That same
day, CEN sold the story and images to the Daily Mail, whose story credits the images
taken from Pravda to Leidig’s agency.

At the time, one of the authors of this article investigated the source of the Bieber claim
and attempted to speak with Leidig. A woman who answered the phone said he was on
vacation in Romania. When asked how they would report a story such as the bear
attack she said, “A lot of stories are found on the wire or in local media but also from
local interviews on the ground, or we speak to the reporters who wrote them; we speak
to police to get things confirmed.”

She promised to check with the company’s stringer in Russia and follow up. From that
point, people at CEN/EuroPics stopped providing information or responding to emails.
Leidig never responded to a detailed email with questions about the story.

Since that first incident late in the summer, CEN has sold (or published on its sister
websites) many other stories that carry quotes and details that cannot be confirmed
elsewhere. They have also been a point of redistribution for hoaxes and other stories
that are supported by nothing more than a single post on a foreign social network.

Our examination of more than 20 CEN stories found examples such as the Bieber story
that appear to be partly or completely fabricated, as well as many stories where the

| quotes CEN publishes strain credibilitybelievability.

CONFIDENTIAL BuzzFeed 010467



CEN was for example a distributor of the false story claiming that an attractive Chinese
woman was offering to spend a night with men in exchange for them helping her travel
around the country. Stories from the New York Daily News and The Daily Telegraph
credited images of the woman to EuroPics, CEN'’s sister agency. In fact, it was a
publicity stunt for a mobile app company. The reality, as reported by Shanghai Daily
was that it was a hoax to to promote a dating app called Youjia, which the paper said
had been banned as a result.

CEN also distributed the story of a Chinese man who supposedly got a tapeworm from
eating too much sashimi. It originated on Chinese news site hk.on.cc. Stories from the
Daily Mail, Daily Mirror, and Daily Express all used the images, and likely
supplied by CEN/EuroPics. Soon after the story made the rounds, Snopes investigated. it looks like

The siteFhey found that the x-ray photos of the alleged victim were “similar to those
included in a 2014 case report published by the British Medical Journal that dealt with a
man who contracted a rare case of disseminated cysticercosis through the consumption
of uncooked pork (with no mention of raw fish) ...”

BuzzFeed was one of many sites that covered the claim and images when they first

appeared. Our post was updated after the Snopes article appeared.

Though it began as an agency focused on Eastern Europe, CEN increasingly sells
stories that are sourced from Chinese social networks, online bulletin boards, and news
websites. One such story was published inen Leidig’s Croatian Times on November 17:
“No Kidding - Baby Goat Has Two Heads.” It featured this image, credited to EuroPics,
of a baby goat supposedly born with two heads in China:

In fact, the photo originated with the Xinhua News Agency in China five days earlier. Dr.
Neal Krawetz, the creator of FotoForensics photo analysis platform, which is used by

CONFIDENTIAL BuzzFeed 010468



law enforcement and others to examine digital images, analyzed the image at our
request.

“The goat picture that we investigated appears to be a either a digital composite or a
series of selective enhancements,” he concluded.

Dr. Krawetz found that the two men, the hand in the bottom left and the two goat heads
each show up as “distinct regions under a variety of analysis methods.” It's possible
they've been put together, or enhanced, to create the image.

“It is not uncommon to see photos from China that have been significantly altered,” he
said, pointing to this Vice collection of photos of Chinese officials that have clearly been
Photoshopped. “Even if there is a two-headed goat in China, it does not mean that
these are undoctored pictures of the goat.”

Along with the questionable nature of the image, there is an even bigger problem with
the story that accompanied it on Leidig’s site. The griginal Xinhua story about the goat
contains very little text or information. A follow up article from the next day credited to

the same agency and reporter offers more detail, but is very thin on quotes.

Yet the Croatian Times story quotes farmer and goat owner Xu Jinkui at length. It also
incorrectly lists his age as 43; Xinhua says he is closer to 80.

Here’s a quote attributed to Jinkui:

Itis currently 30cm tall and 40cm long and doesn't seem to show anything
obvious in terms of behaviour problems as a result of its disability, although
anyone that comes here can see straight away that it's a mutant. | have had a lot ‘
of visitors, and some pretty big cash offers as people realise it's probably going to
live longer, but I'm not interested in selling it. Maybe later, but for now it's fun to
have around.

Somehow, the Xinhua journalist who who reported -that he saw the goat in person didn’t
manage to get this quote. But the agency based in Vienna did, in spite of this news
occurring in a county of roughly 250,000 people that is a six-hour train ride from Beijing.
And on top of that, this 60 year-old Chinese farmer uses phrases such as “straight
away.”

The above quote fits a pattern that we identified in CEN stories. The agency somehow
manages to get incredible quotes from sources that no one else could, including the
local media where a report originated.

In February 2015 MailOnline reported that a 25-vear-old thief in “the south American city
[sic] of Paraguay” had “conned his way into the homes of dozens of elderly women by
dressing in nappies and sucking a lollipop”. The story was also in the Sfarand in the
Mirror. All of them carried quotes from a local, Lara Orta Ornelas, 59, who said: "l am

CONFIDENTIAL BuzzFeed 010469



surprised that the police have only just now arrested him. He has been doing this for
years and | know the police have had complaints before but it's incredible that they
never realised the baby is actually a fully grown man.”

A Spanish language report four days earlier, however, only says that the thief pretended «——— Formatted: Line spacing: Multiple 1.151i ]
to be mentally ill. Ms Ornelas’s quotes only appear when the story makes its way to the

Comment [16 ke this one but let's get
a fact chec me sort to take one
more look.

Many CEN quotes also come from anonymous “officials” and include phrases that one
would expect to hear from someone who grew up in the UK.

For example, the CEN Bieber/bear story included this quote from an anonymous
“‘wildlife expert” who was presented without any affiliation or location:

Sometimes a sharp shock can stop an angry bear in its tracks and that ringtone
would be a very unexpected sound for a bear.

As with the goat farmer, CEN often quotes named people who speak in perfect

paragraphs and use Anglicized phrases.For instance| in January this year a number of ] ent with this one
news websites ran a story about an underwear thief who, according to the Mirror “was ‘ as we have a bit more

forced to walk around a block of flats in Singapore with bras and undies hanging from
his neck after residents laid a trap following a spate of kinky thefts.”

Our investigations led us to this Chinese-language news post with watermarks from this
Weibo account. The post is from a girl named "Yeeyee" (from Singapore). In her brief
account she writes that on 1 November at around 2am she caught this guy in her house
stealing her undergarments. She then "caught him" and wanted to "shame him". There
also appears to be a video of the incident.

Conspicuous by its absence from any of the original sources was a guote that appeared
in the English press from a “police spokesman”, who said "We don't condone vigilante
activity but in this case it seems to have turned out OK.” Also missing were quotes from
“local man” Teo Goh, who apparently said: “We realised he was targeting windows
where he knew women lived. He came at around midnight and as soon as he was in the
room we grabbed him, forced him to wear the girl’s lingeries and then frog-marched him
from door to door making him confess what he had done and fo promise he would never
do it again.” How did CEN acquire them?

CONFIDENTIAL BuzzFeed 010470



Comment [18]: | actually think the quotes

There’s also this quote from a story CEN sold that claimed a wife discovered her
husband cheating with her twin sister and then left them naked in a parking lot. It comes
from a witness identified as You Meng, but reads like it's being spoken by someone
interviewed on a London street:

It was so funny. Loads of people were grabbing their phones and | did as well.
He was banging his fist on the window and shouting at her, and she just wasn’t
playing ball.

That story, which CEN sold to Metro U-K—and subsequently spread far and wide, is also
suspect because none of the earlier online posts in Chinese included the names of the
man and his wife or their ages. Or any quotes from a Wwitness, Yet somehow CEN
managed to get names, ages and a quote from the scene.

wife etc, was that your
didn't look into it too much.

There are many examples of too-perfect quotes and unique details that CEN is
managing to get in spite of distance and language barriers. This is particularly true when
it comes to one of CEN'’s signature stories: castration. Just since the fall, CEN has sold
and/or published seven stories that involve a man either being forcibly castrated, or
chopping off his own penis.

Comment [20]: need to anglicise - since
 late last year? .

Take for example the story of an aunt who castrated her young nephew when he
interrupted her. That story was reported in Chinese media, and comes with detailed
photos of the boy and his parents.

But the CEN version includes two quotes that we couldn'’t find aren’t-found elsewhere.
There was this from a “hospital spokesman”:

Unfortunately, the knife was quite blunt and the cut wasn’t clean so although we
reattached the boy’s penis, it wasn’t ideal and he had to have further treatment.

And from a “police spokesman”:

The aunt was arrested and admitted attacking the boy because she was angry
that he had interrupted her on the toilet.

CONFIDENTIAL BuzzFeed 010471



Another unnamed police spokesman gave a suspect quote in a CEN story about an
Indian man who allegedly had his penis chopped off by a crowd after he was caught
trying to rape a girl. That story came with many related photos that we were able to find
online (including one of the man’s severed penis). But we could only find this police
quote from CEN:

People cannot take the law into your own hands.
As deplorable as these crimes are, law and order has to be maintained, and not
lynch justice.
We ask those men who carried out this attack to hand themselves in before we
find them.

The same was true for this perfect quote from local man Aamir Dhawan:

No one went to help the man because they could see his penis on the ground
and knew this was punishment for a sex crime.

We have had a lot of intolerable offences against women in this country recently,
with girls being raped, hung, and molested, and it's time it stopped.

This sends out a very strong message to anyone like that - if you do it you will be
punished.

That’s quite the arliculatearticle and well--formed thought for someone being quickly
approached by a reporter. (CEN'’s stories never carry a byline; its clients often place
their own journalist’s bylines on them.)

In January CEN hit the mother lode of foreign castration stories. Pictures first surfaced

| on a since--deleted Chinese Weibo account and then spread to other Chinese sites that
described a man whose penis was chopped off twice in the span of a few hours. The

| version CEN sold to the Daily Mail has, at the time of -as-ofthis-writing been shared
more than 40,000 times.

First, it was claimed, the man’s wife caught him cheating and she castrated him. Then,
she found him at the hospital and undid the work doctors had done to reattach him
member.

The earliest version we could find of the story in Chinese included a quote from the
mistress saying that it was fine if he was now infertile, as he already has five kids. But
once again the version sold by CEN went father. In addition to that quote, it also offered
a veritable monologue from an anonymous hospital spokesman:

The first we were aware of what happened was when someone came into the
reception area to say a naked man was beating up a woman outside the hospital.
Staff rushed out to see what was happening and found the patient with blood
streaming down his legs hitting the woman.

He was stopped and the woman was taken in for treatment, and then we
discovered she had chopped his penis off again.

CONFIDENTIAL BuzzFeed 010472



The man had lost a lot of blood and was taken in for emergency surgery.
He is now in a stable condition but is extremely emotionally distraught.

A final, questionable castration story element of note came in an October report from
CEN that a Macedonian man chopped off his penis and threw it in the trash after his
girlfriend told him it was inadequate.

The story was published on CEN'’s sister site the Austrian Times and was also
apparently sold fo the Daily Mirror that same day, October 23. The Austrian Times story
and Mirror stories both used a photo of a man lying on a gurney with a bloody crotch,
with the Mirror specifically saying it showed the victim.

It doesn't.

Almost exaclly a year earlier the Mirror ran another CEN story about a castration — and
used the very same image of the man with the bloody crotch.

In that story, which also credited the image to CEN, the man being shown was
described as a 26 year-old Chinese man named Yang Hu who allegedly chopped off
his own penis due to frustration with his nonexistent love life. (That story also
included the remarkable claim that Hu biked to the local hospital to try and get
treatment, only to be told to go back home and get his penis so they could try
and reattach it.)

The presentation of the old castration photo as new was revealed in 2014 by Metro
Sweden’s Viral Examiner column, which looks into suspect viral stories. Their report
also found that the Macedonian castration story likely originated with a local TV report
that consisted of reenactments and stock footage, and that also used the old image.
Either CEN didn’t recognize that it was a photo they had previously distributed, or they
knowingly sold and published an old image as new.

Earlier that year, Viral Examiner found another fake story, which had appeared in the
Metro, Mirror, Huffington Post, Daily Star, Jezebel and more. A woman had apparently
caused a car crash in Vienna by sunbathing with her bottom half hanging out of her
window. But the photo dated back to at least 2011, and no such incident had been
recorded by the city’s police. CEN seemed fo have picked up the picture after a reader
fooled an Austrian newspaper with if. .

Recycling images without any kind of disclosure isn’t exactly new behavior for CEN or
its Austrian Times website. Two months after the Macedonian castration story, the
Austrian Times reported that an Austrian ski resort, Saalbach-Hinterglemm, had
covered its hills in snow that had been set aside and stored at the end of last season.
The story’s main image showed a mass of snow. That picture is at least four years old,
and was first published in a story about the same fopic, by OE24 at.

—gotta add some wrap up stuff-—

CONFIDENTIAL BuzzFeed 010473



A Viral News Charity?
In 2010 Leidig and Austrian charity worker (and taxi driver) Hannes Urban announced
they had collaborated to found a new charity, Journalism Without Borders|.

It aims to provide a way for people to donate money to sources who are featured in
CEN reporting. For example, on the site there is a story about a Indian girl who was
born with multiple legs. JWB solicits donations to help her and her family with medial
and other costs. When it launched in 2010, JWB received coverage from The Guardian.

The creation of JWB was also written up on Leidig’s Austrian Times in two separate
articles. One story focused on Urban, Leidig’s partner, and how he became the founder
of an Austrian charity that helps children in South Africa. That article is almost
completely plagiarized from a 2002 Associated Press story about Urban. One of the few
paragraphs not copied from the AP story is a quote from Leidig.

The other story about the charity mentions Leidig’s inspiration for starting the effort. In
2002 he wrote a story for the Sunday Telegraph about a Romanian woman named Ana
Crisan, who had been declared disabled at birth and was taken away from her mother.
Crisan’s mother was then told that her daughter had died. Leidig wrote about their
reunion for the paper. He was inspired when a colleague at the paper worked to raise
money to help the family, which was incredibly poor. Leidig said he brought the money
to the family.

“As to Ana Crisan and her mother,” the Austrian Times story reports, “Leidig admits he
does not know what happened after he visited them with money from Telegraph
readers.”

That was back in 2002. Yet on JWB’s current website there is a form that invites people
to donate money to Crisan’s mother. How can Leidig be passing money to the woman
when in an article published on his own website (and likely written by him) he said he'd
lost touch with her?

CONFIDENTIAL

This needs work but we

s, as there could be,
re; is it registered
Austria? (No results
mmission, and | can't
strian Finance Ministry

https./iservic gv.at/Service/allg/spen
den/show._nv asp.) Urban's charity,
jistered — can we look into

Comment [23]: My reading of it is that it
was started under the wing of Helfen Wir,
and therefore may not have been
tegistered on its own. But the connection
between the two seems to have bee

charity" So it should be regist

wanted to speak with the found -

Wir to get his take on this. | feel there may
be something there. But if you have
someone who can speak German let's go
for it.

BuzzFeed 010474



—quotes from Hannes Urban and Telegraph editor Lucy Tipler TK—

CEN Gone Bad Comment [24]: 1 just wor
As its name suggests, CEN first began with a focus on sourcing newsworthy items from e,,?‘f’:;‘;?ﬁi‘:gg;jﬁlsbgug
local media in Eastern Europe and rewriting those for English language markets. delay the good stuff too much?

Leidig’s 2013 op-ed for Press Gazette painted a picture of a young agency in the 90s
that was earning good revenue and employing “full-time paid correspondents across
Europe.”

He wrote of supplying text and images and audio to clients including BBC, Deutsche
Welle, Radio Netherlands, as well as major British nhewspapers. CEN also produced TV
footage for clients.

Indeed, one of Leidig’s two original partners in CEN, BBC journalist Tom Hagler, had a
regular byline with Radio Free Europe that identified him as being affiliated with the
agency. Nightline interviewed Hagler and another CEN reporter for a 1997 segment
about an Austrian doctor, Dr Heinrich Gross, who had conducted experiments on
children for the Nazis.

“A single story like the case of Dr Heinrich Gross could be sold a dozen times in various
media formats,” Leidig wrote.

—quotes from original CEN partners Tom Hagler and Samantha King TK, and maybe
from some recent correspondents | found online. —

But then the bottom fell out. Leidig wrote that CEN’s income “fell by 80 per cent” after
9/11, and it seemingly never recovered. A steady gig he had with the Telegraph that
paid him £500 a month plus fees for the articles he produced was ended by the paper.
The reason? The Internet.

Leidig wrote that the paper told him “there was no longer value in original content, and
that was because of the competition from the internet.”

Leidig decided to play the Internet game as he saw it. He launched websites such as
the Austrian Times and Croatian Times. He cast his net far afield to China and India and
Latin America, scouring for images and posts on social networks that he could weave a
story around in order to hit up old clients with a new kind of viral content he knew they
couldn’t resist.

“With hundreds of thousands of hew items a day who can tell what is new anymore?”
Leidig wrote.

Or, for that matter, what'’s real.

CONFIDENTIAL BuzzFeed 010475



in ~,;nted exchange between himself and a2 woman on an airplane. The stones that we
used and have been unable to verify have all been added to Emergent and we will
update them if fresh information comes in.

his needs work but we
sthing like this.

should have

NOT SURE WHERE THIS GOES OR IF IT WORKS

Why It Matters

CEN’s stories about China in particular perpetuate the worst stereotypes of that country,
portraying Chinese people as in turns barbaric, ignorant, uncouth and bloodthirsty. With
each fabricated story or quote, CEN is profiting from propagating ethic and national
stereotypes, and from fooling readers and news prganizations|

Commen
There are

ably a bit unfair.
rkable stories like
eptic tank et - it's
id news, and | think you
im much the same
about UK tabloids covering the UK tbh.

CONFIDENTIAL BuzzFeed 010476




