And Within the matter of a few hours last November, a spate of news websites
published the sordid story of an attractive Argentinian teacher who had been having sex
with her 16 year-old student. The video of their tryst had subsequently made its way to a
porn website, adding yet another layer to the tabloid-ready tale.

The Daily Mirror, New York Daily News, Metro and others paired the story with an
image that showed the teacher posing poolside in her bikini.

“Teacher suspended after sex session with teen pupil ends up on hardcore porn
website,” read the Mirror’s headline.

As BuzzFeed News previously reported, the Daily Mail even went so far as to claim that
there would be a criminal investigation, and that this wasn't the first time Sandoval had
sexual relations with a student. However, two weeks before the British tabloids picked
up the story, it had already been debunked by a local paper, Nuevo Diario. The video
didn’'t show an underage boy, it turned out. Though the woman in the video was in fact a
teacher, she was from Corrientes, rather than Santiago del Estero, as had been claimed
in the incorrect articles. Some of the sites updated their articles, but some remain
inaccurate to this day.

The real story was that a woman’s private sex tape had made its way onto the Internet.
It had nothing to do with illegal sex between an underage pupil and his teacher, and she
had no history of such behavior. But that's not the story that was given to many
websites, with images to back it up.

So how did that fake story make the leap from WhatsApp messages and news sites in
South America and into the English-language press?The answer is tucked away in the
bottom right hand corner of the photo of the woman in her bikini: CEN. That's the
agency that sold the photo. It's likely they also supplied the details of the story, as is
generally the case.

Central European News (and its sister agency Europics) is a small and largely unknown
news agency based in Vienna, Austria. In recent years it has become familiar to online
news editors and careful readers as a persistent source of outrageous stories of
dubious origin that often depict people in India, China and other countries as barbaric,
bloodthirsty, and sex crazed, among other things.

CEN has also demonstrated a strange and unrelenting proclivity for stories about men’s
penises being chopped off. Some are seemingly true but others appear to be false or
highly questionable due to the lack of any confirming details, and in at least one case
due to the fact that the same image of a supposed victim was used to illustrate two
different incidents.

Since the summer, CEN has been the source or a key distributor of:

« The false story of a Russian bear being scared off by a Justin Bieber ringtone.

CONFIDENTIAL BuzzFeed 000067



« The tale of a Chinese backpacker offering sex in return for helping fund her vacation,
which turned out to be a viral marketing stunt.

« A story about a woman who inadvertently caused a car crash while sunbathing:
there’s no evidence it happened and the picture turned out to be three years old.

« The story of a Chinese man who got a tapeworm after eating Sashimi, which
circulated with completely unrelated images that appear to have originated in the
British Medical Journal.

« The story of a two-headed goat born in China based on an image that an forensics
expert appears to have been altered, and for which a CEN-affiliated website supplied
quotes that are most likely fabricated.

CEN sells its stories and images to most major news websites. Once published by a
major English-language website, a CEN story will quickly be picked up and propagated,
racking up traffic and social shares along the way, as was the case with the Argentinian
teacher-and-student-sex story. This small agency has managed to carve out a niche in
the game of viral news by trafficking in the kind of too-good-to-check stories and images
that promise social shares and traffic to whoever is first to pay its fee. Once published,
others pile on to rewrite the story, making CEN the epicentre of some of the web’s most
dubious viral content.

BuzzFeed has in the past bought pictures and copy from CEN and has written about
stories that have originated with the agency. There is a list of these posts at the bottom
of this article. In recent months we have made efforts to spread the word internally that
any content on other websites that originated with the agency should receive extra
vetting. This story is in part an outgrowth of that effort.

- -t:Comment [1}: Thought maybe this went better
"""""""""""""" - after the two above graphs:

The questionable nature of CEN'’s content is something of an open secret among online
news and picture desk editors. New York Times technology columnist Farhad Manjoo
recently indicated his familiarity with its handiwork:

As
did
an

edit
or

wit
ro 'Central European N%‘wg reports” = "who
cu  cares where we heard it

ardi §
o, ,;"
vﬁ % i;iw ?,k * %\}% %‘x? NE%W.»

Mow York Pogt

Wits ohops off chagting hushand’s penis, twice

Fall tath no fury ke 8 woman soomed. A jealous wile Iy Ghing
ehoppad off har chaating husband's peris as he slept, then stk
vt his hospitsl e alter ha

e o weal

CONFIDENTIAL BuzzFeed 000068



Yy worked for The ent [2]: but is he implying they:

It Up. ot is he just saving it's a

Comment [3]: Worth checking with him; |
think. 1 will reach out:

Fotiow

Central European News at it again:
huffingtonpost.co.uk/2015/03/09/cam...

5 2

-

Divores For Sauti Wite Who ‘Loved A Camel Bore Tharn Her Husband®
& Baudh Arpldan mn has divorond his wile affer an awiosard Bp i the ooundne's sapital of

Fiyantls, The urmarsd souple wearg visithyy the wife’s family Bome when things begut o
i s, Neponts...

The frequency with which we and other journalists have found problems with CEN’s
stories led BuzzFeed to reach out to Emergent, a site that tracks and confirms/debunks
online rumors, to partner in order to look more closely at the agency, its stories, and its
role in the online news ecosystem.

We worked to verify stories sold by CEN to clients, as well as stories published on the
agency'’s sister websites, which include the Austrian Times and Croatian Times. This
involved tracking back CEN-watermarked images to determine their source, and to
identify, if possible, the originating source of quotes and the overall story. For stories
that CEN claimed originated in China, of which there were many, we collaborated with
native-speaking BuzzFeed colleagues to better understand the context and information.

CONFIDENTIAL BuzzFeed 000069



What we found was a pattern of behavior that includes a mixture of false stories,
unrelated or Photoshopped images, highly suspicious quotes and sources, and/or the
insertion of fake details into otherwise accurate stories.

There were also many CEN stories that appeared to be real, and which the agency had
picked up from local media and rewritten. But even in these cases the originating
reports that CEN relied upon might lack key verifying details. One of the most common
red flags we identified in CEN stories was that it consistently managed to obtain quotes
from officials and witnesses that no local media spoke with, or had been able to locate.
Somehow, this small agency in Vienna is apparently doing better newsgathering than
local media in India, China, and elsewhere.

Notably, these suspect officials and witnesses quoted in CEN stories always speak in
perfect quotes using British idioms and slang, regardless of whether they are a farmer
from a tiny Chinese village, a policeman from India, or an anonymous “wildlife expert”
from parts unknown.

Coincidentally, the owner of CEN is a British journalist named Michael Leidig.

The Man From CEN

Leidig refused repeated attempts by phone and he did not reply to a detailed - { Comment [4]:
email that contained questions about specific CEN stories, and about a charity he runs

that claims to provide money fo the needy sources featured in CEN’s stories. (The

charity, Journalism Without Borders, solicits donations on the site via PayPal and says it

redirects this money to people featured in articles who may be in need of medical care

or financial support.)

But Leidig has a body of work that offers a look into his approach and business. In a
2013 op-ed for media trade journal Press Gazette, Leidig described CEN’s content and
proudly mentioned the kind of traffic it can drive for large websites:

Most of our regular content is also for the tabloid market. Not the celebrity stuff,
but the quirky bizarre news designed to get people talking — today they call it viral
news.

Our content is often frequently in the Most Read section on the Mail Online.

Leidig's lengthy and frequently updated Wikipedia page describes someone who cares
about accountability and the importance of crediting original sources:

Leidig is also a campaigner for greater support for journalism which he describes as
the “coalface of democracy.” He has campaigned in favour of more responsibility
from search engines like Google to give credit to original source material and also
for payment for oriiinators of news, arguing that if the journalists all go out of
business nobody will provide the content worth having.

CONFIDENTIAL BuzzFeed 000070



The sole link in the above passage goes to a story on the Austrian Times — a website
owned by Leidig.

Many key edits and contributions to Leidig’s laudatory Wikipedia page are by a user,
“Bylinebandit,” who is also a major contributor to the page for the Austrian Times, and
who cregted the pags Tor Allan Hall, a journalist with whom Leidig co-authored 3 book.

Bylinebandit has made repeated edits to her page.

Bylinebandit also happens to be the username for a Twiller accouni belonging to none
other than Michael Leidig.

Leidig’'s (most likely) self-maintained Wikipedia page is correct that he has at times
been outspoken about what he sees as content theft and the destruction of his business
at the hands of Google and the Internet.

He contributed an op-2d to Press Gazette in 2013 decrying how Google and the Internet
ruined the economics for smaller news agencies like CEN. “Having English speaking
staff on the ground in Europe was almost a licence to print money” back in 1993 when
he started CEN with two partners, according to Leidig.

“There has never been a better time to be a journalist, if it's your hobby,” he wrote in
Press Gazette. “If you hope to make a living out of it, then | can’t remember it being
worse.”

In 2011 he earned coverage in the same publication when he claimed to have forced
the Huffington Post to compensate him for viral stories he says it stole from him. That
story was subsequently updated when a Huffington Post executive explained that it had
mistakenly paid the invoice Leidig sent for the alleged theft. They thought it was a
normal invoice for a photo bought from CEN/Europics, rather than payment for having
aggregated a story that CEN itself had taken from another source.

A year later, in 2012, Leidig boasted of shutting down a website that he said was
stealing content from his site Croatian Times, which itself is often home to dubious
images and material.

It seems at some point Leidig decided that if the Internet was going to put his agency’s
business on the rocks he may as well play the game and give the Internet what it wants
— regardless of whether it's true or not.

What We Found

In August, a story swept across the Internet, racking up social shares and articles on all
manner of news sites. The premise was simple and irresistible. A Russian man on a
fishing trip was attacked by a bear. As it mauled him, the man’s cellphone played a
ringtone that startled the bear and caused it to run off.

CONFIDENTIAL BuzzFeed 000071



That lifesaving ringtone? The song “Baby” by Justin Bieber.
“Even bears can't stand Justin Bieber's music,” reparted The New York Post,

The Daily Mail's haadiine took a similar tack: “Finally, proof that Justin Bieber IS
unbearable: Russian fisherman saved from bear attack when ringtone featuring one of
the pop brat's songs scares it away.”

The Bear versus Bieber story even made it into Seth Myer's monologue for his late night
show on NBC.

The problem is the original story about the bear attack, which was pubiished in Russig's
Komsomoiskava Pravefa, said nothing about a Bieber ringtone. It reported that the
man’s phone had a setting that causes it to speak out the current time. And that’s what
scared off the bear.

Five days later, Leidig's Austrian Times published a story with a photo of the fisherman
credited to Komsomolskaya Pravda and the new detail about Justin Bieber. That same
day, CEN sold the story and images to the Daily Mail, whose story credits the images
taken from Pravda to Leidig’s agency.

At the time, one of the authors of this article investigated the source of the Bisber claim
and attempted to speak with Leidig. A woman who answered the phone said he was on
vacation in Romania. When asked how they would report a story such as the bear
attack she said, “A lot of stories are found on the wire or in local media but also from
local interviews on the ground, or we speak to the reporters who wrote them; we speak
to police to get things confirmed.”

She promised to check with the company’s stringer in Russia and follow up. From that
point, people at CEN/EuroPics stopped providing information or responding to emails.
Leidig never responded to a detailed email with questions about the story.

Since that first incident late in the summer, CEN has sold (or published on its sister
websites) many other stories that carry quotes and details that cannot be confirmed
elsewhere. They have also been a point of redistribution for hoaxes and other stories
that are supported by nothing more than a single post on a foreign social network.

Our examination of more than 20 CEN stories found examples such as the Bieber story
that appear to be partly or completely fabricated, as well as many stories where the
quotes CEN publishes strain credibility.

CEN was for example a distributor of the false story claiming that an attractive Chinese
woman was offering to spend a2 night with men in exchange for tham helping her travel
around the country. Stories from the New York Daly News and The Daily Telegraph
credited images of the woman to EuroPics, CEN's sister agency. In fact, it was a
publicity stunt for a mobile app company. The reality, as reporied by Shanghai Daily,

CONFIDENTIAL BuzzFeed 000072



was that it was a hoax to {o promate a dating app called Youjia, which the paper said
had been banned as a result.

CEN also distributed the story of a Chinese man who supposedly got a tapeworm from
eating too much sashimi. It originated on Chinese news site hik.on ¢e. Stories from the
Daity Mail, Daily Mirror, and Daily Express all used the images, and likely copy, supplied
by CEN/EuroPics. Soon after the story made the rounds, Sriopes investigated.

The site found that the x-ray photos of the alleged victim were “similar to those included
ina 2014 published by the British Medical Journal that dealt with a man who
contracted a rare case of disseminated cysticercosis through the consumption of
uncooked pork (with no mention of raw fish) ...” BuzzFeed was one of many sites that
coverad the claim and images when they first appeared. Our post was updated after the
Snopes article appeared.

Though it began as an agency focused on Eastern Europe, CEN increasingly sells
stories that are sourced from Chinese social networks, online bulletin boards, and news
websites. One such story was published in Leidig's Croatian Times on November 17:
"N Kidding ~ Baby Goal Has Two Heads ” It featured this image, credited to EuroPics,
of a baby goat supposedly born with two heads in China:

In fact, the photo originated with the Xinhua News Agency in China five days earlier. Dr.
Neal Krawetz, the creator of FoloForensics photo analysis platform, which is used by
law enforcement and others to examine digital images, analyzed the image at our
request.

“The goat picture that we investigated appears to be a either a digital composite or a
series of selective enhancements,” he concluded.

Dr. Krawetz found that the two men, the hand in the bottom left and the two goat heads
each show up as “distinct regions under a variety of analysis methods.” if's possible
they've been put together, or enhanced, to create the image.

“it is not uncommon o see photos from China that have been significantly altered,” he
said, poirting to this Vice collection of photos of Chinese officials that have clearly been
Photoshopped. “Even if there is a two-headed goat in China, it does not mean that
these are undoctored pictures of the goat”

CONFIDENTIAL BuzzFeed 000073



Along with the questionable nature of the image, there is an even bigger problem with

..................

contains very little text or information. A follow up article frorm the next day credited to
the same agency and reporter offers more detail, but is very thin on quotes.

Yet the Croatian Times story quotes farmer and goat owner Xu Jinkui at length. it also
incorrectly lists his age as 43; Xinhua says he is closer {0 60

Here’s a quote attributed to Jinkui:

It is currently 30cm tall and 40cm long and doesn't seam 1o show anything
chvious in terms of behaviour problems as a result of its disability, aithough
anyone that comes here can see straight away that if's a mutant. | have had a lot
of visitors, and some pretty big cash offers as people realise i's probably going to
live longer, but I'm not interested in selling it. Maybe Iater, but for now it's fun to
have around.

Somehow, the Xinhua journalist who who reported that he saw the goat in person didn't
manage o get this quote. But the agency based in Vienna did, in spite of this news
cceurring in a county of roughly 250 000 people thal is a six-hour train ride from Beijing.
And on top of that, this 60 year-old Chinese farmer uses phrases such as “straight
away.”

The above quote fits a pattern that we identified in CEN stories. The agency somehow
manages to get incredible quotes from sources that no one else could, inciuding the
local media where a report originated.

[sic] of Paraguay” had “conned his way into the homes of dozens of elderly women by
dressing in nappies and sucking a lollipop.” The story was also in the Sigrand in the
Mirror. All of them carried quotes from a local, Lara Orta Ornelas, 59, who said: " am
surprised that the police have only just now arrested him. He has been doing this for
vears and | know the police have had complaints before but it's incredible that they
never realised the baby is actually a fully grown man.”

to be mentally ill. Ms Ornelas’s quotes only appear when the story makes its way 1o the
English-speaking media — they don't appesr to be in any of the Spanish-fanguage

Comment [5]:
fact checker of

bit let's get 8
take ane more look.

Many CEN quotes also come from anonymous “officials” and include phrases that one
would expect to hear from someone who grew up inthe UK

For example, the CEN Bieber/bear story included this quote from an anonymous
“wildlife expert” who was presented without any affiliation or location:

CONFIDENTIAL BuzzFeed 000074



Sometimes a sharp shock can stop an angry bear in its tracks and that ringtone
would be a very unexpected sound for a bear.

As with the goat farmer, CEN often quotes named people who speak in perfect
paragraphs and use Anglicized phrases. For instance, in January this year a number of

forced to walk around a block of flats in Singapore with bras and undies hanging from
his neck after residents laid a trap following a spate of kinky thefts”

Cur investigations led us to this Chinsssdanguage news post with watermarks from this
Weibo account. The post is from a girl named "Yesyee” {from Singapore}. in her brief

account she writes that on NMovember 1 at arocund 2 a.m. she discovered the man in her
house stealing her undergarments. She then "caught him" and wanted o "shame him,”

Conspicuous by iis absence from any of the original sources was a quote that appeared
in the English press from a “police spokesman,” who said” "We don't condone vigilante
activity but in this case it seems to have turned out OK.”

he was targeting windows where he knew women lived. He came at around midnight
and as soon as he was in the room we grabbed him, forced him to wear the girl’'s
lingeries and then frog-marched him from door to door making him confess what he had
done and to promise he would never do it again.” How did CEN acquire them?

There's also this quote from a story CEN sold that claimed a wife discovered her
husband cheating with her twin sister and then lefi them naked in a parking lot. It comes
from a witness identified as You Meng, but reads like it's being spoken by someone
interviewed on a London street:

it was so funny. Loads of people were grabbing their phones and | did as well.
He was banging his fist on the window and shouting at her, and she just wasn't
playing ball.

That story, which CEN sold to Mefro and subsequently spread far and wide, is also
suspect because none of the earlier online posts in Chinese included the names of the

man and his wife or their ages. Or any quotes from a wilness. Yet somehow CEN -] Commant [6}:
oo oo ofimat andwafe

managed to get names, ages and a quote from the scene. S| Graigr d dion

. i . A TCnmment {7} That was myfinding, veah }
There are many examples of too-perfect quotes and unique details that CEN is Maybe warth being part of our final checks.
managing to get in spite of distance and language barriers. This is particularly frue when
it comes to one of CEN's signature stories: castration. Just since late lastyeary CEN
has sold and/or published seven stories that involve a man either being forcibly ,‘l' Comment [8]: Reminder for me fo chack this }
castrated, or chopping off his own penis. oount one more time.

CONFIDENTIAL BuzzFeed 000075



Take for example the story of an aunt who castrated her young nephew when he
interrupted her. That story was reported in Chinese media, and comes with detailed
photos of the boy and his parenis.

But the CEN version includes two guotes that we couldn'’t find aren’tfound elsewhere.
There was this from a “hospital spokesman”

Unfortunately, the knife was quite blunt and the cut wasn't clean so although we
regttached the boy’s penis, it wasn't ideal and he had to have further treatment.

And from a "police spokesman”

The aunt was arrested and admitied attacking the boy because she was angry
that he had interrupted her on the toilet.

Anocther unnamed police spokesman gave a suspect quote in a CEN story about an
Indian man who allegedly had his penis chopped off by a crowd after he was caught
trying to rape a girl. That story came with many related photos that we were able to find
online (including one of the man’s severed penis). But we could only find this police
quote from CEN:

People cannot take the law into your own hands.

As deplorable as these crimes are, law and order has to be maintained, and not
lynch justice.

We ask those men who carried out this attack to hand themselves in before we
find them.

The same was true for this perfect quote from local man Aamir Dhawan:

No one went to help the man because they could see his penis on the ground
and knew this was punishment for a sex crime.

We have had a lot of intolerable offences against women in this country recently,
with girls being raped, hung, and molested, and it's time it stopped.

This sends out a very strong message to anyone like that - if you do it you will be
punished.

That's quite the articulate and weli-formed thought for someone being quickly
approached by a reporter. (CEN's stories never carry a byline; its clients often place
their own journalist’s bylines on them.)

in January, CEN hit the mother lode of foreign castration stories. Pictures first surfaced
on a since-deleted Chinese Weibo account and then spread to other Chinese sites that
described a man whose penis was chopped off twice in the span of a few hours. The
version CEN sold 1o the Dailly Mail has, at the time of writing been shared more than
40,000 times.

CONFIDENTIAL BuzzFeed 000076



First, it was claimed, the man’s wife caught him cheating and she castrated him. Then,
she found him at the hospital and undid the work doctors had done to reattach him
member.

The garliest version we could find of the story in Chinese included a quote from the
mistress saying that it was fine if he was now infertile, as he already has five kids. But
once again the version sold by CEN went father. In addition to that quote, it also offered
a veritable monologue from an anonymous hospital spokesman:

The first we were aware of what happened was when someone came into the
reception area to say a naked man was beating up a woman outside the hospital.
Staff rushed out to see what was happening and found the patient with blood
streaming down his legs hitting the woman.

He was stopped and the woman was taken in for tfreatment, and then we
discovered she had chopped his penis off again.

The man had lost a lot of blood and was taken in for emergency surgery.

He is now in a stable condition but is extremely emotionally distraught.

A final, questionable castration story element of note came in an October report from
CEN that a Macedonian man chopped off his penis and threw it in the trash after his
girtfriend told him it was inadequate.

The story was published on CEN's sister site the Aysirian Times and was also
apparently sold 1o the Dally Mirror that same day, October 23. The Austrian Times story
and Mirror stories both used a photo of a man lying on a gurney with a bloody crotch,
with the Mirror specifically saying it showed the victim.

it doesn't.

Almost exactly a year eaglier the Mirror ran another CEN story about a castration — and
used the very same image of the man with the bloody crotch.

in that story, which also credited the image to CEN, the man being shown was
described as a 26 year-old Chinese man named Yang Hu who allegedly chopped off
his own penis due to frustration with his nonexistent love life. (That story also
included the remarkable claim that Hu biked 1o the local hospital 1o try and get
treatment, only 10 be told 10 go back home and get his penis so they could try
and reattach i)

The presentation of the old castration photo as new was revealed in 2014 by Melro
Sweden’s Virgl Examingr column, which looks into suspect viral stories. Their report
also found that the Macedonian castration story likely originated with a local TV report
that consisted of reenactments and stock footage, and that also used the old image.
Either CEN didn't recognize that it was a photo they had previously distributed, or they
knowingly sold and published an old image as new.

CONFIDENTIAL BuzzFeed 000077



Metro, Miror, Huffington Post, Daily Star, Jezebsl and more. A woman had apparently
caused a car crash in Vienna by sunbathing with her bottom half hanging out of her
window. But the photo dated back io af least 2011, and no such incident had been
recorded by the city’s police. CEN seemed to have picked up the picture after a reader
fooled an Austrian newspaper with it

Recycling images without any kind of disclosure isn't exactly new behavior for CEN or
its Ausfrian Times website. Two months after the Macedonian castration story, the
Austrian Times epored that an Austrian ski resort, Saalbach-Hinterglemm, had
covered its hills in snow that had been set aside and stored at the end of last season.
The story’s main image showed a mass of snow. That picture is at least four years old,
and was first published in & story about the same fopic, by CE24. at.

--gotta add some wrap up stuff—

A Viral News Charity?

In 2010 Leidig and Austrian charity worker (and taxi driver) Hannes Urban announced
they had collaborated to found a new charity, Journalism Without Borders,.
It aims to provide a way for people to donate money to sources who are featured in

CEN reporting. For example, on the site there is a story sbout g Indian girt who wag

born with multiple legs. JWB solicits donations to help her and her family with medial

and other costs. When it launched in 2010, JWB received coverage from The Guardian.

The creation of JWB was also written up on Leidig's Austrian Times in two separate
articles. One story focused on Urban, Leidig's partner, and how he became the founder
of an Austrian charity that helps children in South Africa. That article is almost
completely plagiarized from a 2002 Associated Press story about Urban. One of the few
paragraphs not copied from the AP story is a quote from Leidig.

The other story about the charity mentions Leidig’s inspiration for starting the effort. In
2002 he wrote a story for the Sunday Telegraph about a Romanian woman named Ana
Crisan, who had been declared disabled at birth and was taken away from her mother.
Crisan’s mother was then told that her daughter had died. Leidig wrote about their
reunion for the paper. He was inspired when a colleague at the paper worked to raise
money to help the family, which was incredibly poor. Leidig said he brought the money
to the family.

“As to Ana Crisan and her mother,” the Austrian Times story reports, “Leidig admits he
does not know what happened after he visited them with money from Telegraph
readers.”

That was back in 2002. Yet on JWB's current website there is a form that invites people
to donate money to Crisan’s mother. How can Leidig be passing money to the woman

CONFIDENTIAL

- Comment [9]: Feels like we shauld dothe

groundworkon this, as there could be: fike,
actualfraud-here is it registerad sitherin the
UK-or Austria? (No results from UK -Charity
Commission: and ! cantfind anything on
Austrian Finance Ministry site

https /iservice brf gv.atiSenvicelaligispenden/s
how :mast:asp ) Urban's charity, Helfen Wir, is
registersd = can we laok into them? Geta

* i colleague from the Berlin affice to help maybe?

Comwment [10]: My reading of it is thatit was
started under the wing of Helfen Wir, and
therefore may not have been registered an its
own: But the connection between the two
seems to have been severed according 1o the
JWBisite:"In 2014 the decision was made ta
create a dedicated financial team of volunteers
working solely for Journalism Without Borders
ratherithan as part of another charity. So it
should be registered, yes? | wanted to speak
with the founder of Helfen Wir to get his take on
this. | feel there may be something there. But if
You have somecne who can speak German let's
gofarit.

BuzzFeed 000078




when in an article published on his own website (and likely written by him) he said he’d
lost touch with her?

—quotes from Hannes Urban and Telegraph editor Lucy Tipler TK—

CEN Gone Bad -1 Comment [11]: Sorry, | accidentally resolved
e mAame ol lnAsete (FEN F et aran With 23 fanic mm Golireine mewwenmrtiyg arme Fremn Alan's comment about whether this stuff should
As its name_suggests, CEN first began \_/\(lth a focus on sourcing newsworthy items from b biloher i, My Selng i It ek ahd see
local media in Eastern Europe and rewriting those for English language markets. what we get back from reaching out 1o people.
R H H H then: base don what we do or dont do about
Leidig’s 2013 _op—ed for Press Gazette pamt_ed a p|ctgre of a young agency in the 90s o chariy and what we get we may need
that was earning good revenue and employing “full-time paid correspondents across revisit this and the upper portion about Leidig.
Europe » But f:dothink overall we should try and get to

the: meaty section of examples fairly quickly:in
orderto prove the point:

He wrote of supplying text and images and audio to clients including BBC, Deutsche
Welle, Radio Netherlands, as well as major British newspapers. CEN also produced TV
footage for clients.

Indeed, one of Leidig’'s two original partners in CEN, BBC journalist Tom Hagler, had a
regular byline with Radio Free Europe that identified him as being affiliated with the
agency. Nightline interviewed Hagler and another CEN reporter for a 1997 segment
about an Austrian doctor, Dr Heinrich Gross, who had conducted experiments on
children for the Nazis.

“A single story like the case of Dr Heinrich Gross could be sold a dozen times in various
media formats,” Leidig wrote.

—quotes from original CEN partners Tom Hagler and Samantha King TK, and maybe
from some recent correspondents | found online. —

But then the bottom fell out. Leidig wrote that CEN'’s income “fell by 80 per cent” after
9/11, and it seemingly never recovered. A steady gig he had with the Telegraph that
paid him £500 a month plus fees for the articles he produced was ended by the paper.
The reason? The Internet.

Leidig wrote that the paper told him “there was no longer value in original content, and
that was because of the competition from the internet.”

Leidig decided to play the Internet game as he saw it. He launched websites such as
the Austrian Times and Croatian Times. He cast his net far afield to China and India and
Latin America, scouring for images and posts on social networks that he could weave a
story around in order {o hit up old clients with a new kind of viral content he knew they
couldn’t resist.

“With hundreds of thousands of new items a day who can tell what is new anymore?”
Leidig wrote.

Or, for that matter, what’s real.

CONFIDENTIAL BuzzFeed 000079



Note: BuzzFeed, it must be acknowledged, has either used CEN images and pictures or
followed on reports that originated with CEM

£ [12]: Lot just do a comp
e of the site and put them all at the

We covered ifs story about a Chinese man who supposedly set fire fo his college when
he tried to impress his girlfriend with fireworks,. We covered the sashimi tapeworm

waterfall in China . And we have at time also been fooled by hoaxes unrefated to CEN
that our coverage heiped spread, such as when TV producer Elan Gale fweeted out an
invented exchange between himseif and a woman on an airplane. The stories that we
used and have been unable to verify have all been added to Emergent and we will
update them If fresh information comes in.

CONFIDENTIAL BuzzFeed 000080



